De elektrische fiets van de boompjesactie werd gewonnen door Huib van Dongen.

Van Pelt Recycling geeft appelboompjes weg om circulariteit te bevorderen

RIDDERKERK - Het Ridderkerkse metaal- en elektronica recyclingbedrijf van Pelt Recycling heeft de afgelopen weken 400 appelboompjes weggegeven aan klanten om bewustzijn aangaande circulariteit te bevorderen.

Circulariteit is het gesloten systeem waarin grondstoffen hun waarde zo min mogelijk verliezen en na gebruik hun weg weer vinden naar een nieuw product. Dit maakt de noodzaak om metalen uit de mijnen te delven minder noodzakelijk.
Van Pelt Recycling heeft haar naam al gevestigd in Ridderkerk en omstreken, maar toch is het bij veel Ridderkerkers niet bekend dat overbodige gebruiksvoorwerpen geld kunnen opleveren.

Denk hierbij aan wasrekken, droogmolens, wasmachines, metalen tuintafels, oude kabels, opladers, laptops, mobieltjes en alles wat van metaal gemaakt is of een elektronisch apparaat is.

Win-Win situatie

Door iedere klant een appelboompje te geven hoopt het bedrijf bewustwording te creëren: “Ieder mens kan bijdragen aan een circulaire economie.”

Door een oude waterkoker in de prullenbak te gooien verdwijnt deze in dure en vervuilende afvalscheidingsprocessen, en verliest het product een aanzienlijk gedeelte van de metalen die erin zitten. “Door hem direct in te leveren op de goede plek voorkom je deze afvalscheiding, en is het recyclingspercentage van de aanwezige metalen een stuk hoger. Bijkomstig voordeel is dat de klant hier direct geld voor krijgt” spreekt directeur Willem-Jan van Pelt over een Win-Win situatie.

Verraste gezichten

Extra aandacht op de actie realiseerde van Pelt Recycling door een Win-actie aan de boompjes te koppelen. Door een foto te maken van de boom, en deze te plaatsen op Social Media, deden de klanten mee met een verloting van een elektrische fiets. Deze tweewieler is gewonnen door Huib van Dongen. Uiteraard was Huib zeer blij met de fiets, die ter beschikking werd gesteld door De Fietsen van Ambacht / Capelle.

‘’We hebben de afgelopen weken tientallen nieuwe klanten kunnen verwelkomen in onze Drive-Inn, die nog niet bekend waren met het concept metaal en elektronica recycling’’ aldus Willem-Jan van Pelt, die verraste gezichten zag: ‘’Deze nieuwe klanten hebben kunnen zien dat metaalrecycling heden ten dage zeer professioneel en transparant is’’.

Waar de branche van oudsher een schimmig imago heeft en erg traditioneel is, laat van Pelt Recycling zien wat de toekomst is van de Circulaire Economie.