Guus Bok viel in de prijzen met zijn plan voor Rotterdamse sessies op de Euromast Foto: Tessa Veldhorst, De Schaapjesfabriek

Guus Bok ontvangt Henri Winkelman Award

ROTTERDAM/RIDDERKERK - De Ridderkerkse zanger Guus Bok heeft op maandag 13 september een Henri Winkelman Award ontvangen. De prijs van €5.000,- werd tijdens de feestelijke opening van het collegejaar 2021-2022 van Codarts in Theater Rotterdam uitgereikt door Jeroen van Breugel, zakelijk leider van Rotterdams Philharmonisch Orkest en bestuurder van Stichting Ondernemersbelangen Rotterdam (SOR).

SOR wil via de award jonge ondernemende kunstenaars een zet in de rug geven. De naamgever van de prijs, Henri Winkelman (1937-2010), was jarenlang bestuurslid van SOR. De award verenigt zijn gedachtegoed op twee vlakken: kunst en ondernemen.

Euromast sessies

“Zanger Guus Bok overtuigt met een enthousiasmerend plan. Met een line-up van verschillende gastartiesten toont hij zich een verbinder van Rotterdams toptalent” aldus de commissie, die de prijs heeft toegekend.

Guus Bok zet zijn prijs in om De Euromast Live Sessies te verwezenlijken, het Rotterdamse antwoord op het televisieprogramma De Beste Zangers. Er verschijnen acht afleveringen op YouTube, Spotify, Facebook en Instagram.

Projectplan

SOR reikt de HWA al sinds 2013 jaarlijks uit aan alumni van de Willem de Kooning Academie. Dit jaar voor het eerst konden oud-studenten van Codarts (afgestudeerd in of na 2012) meedingen naar de award.

Kandidaten moesten een uitgebreid projectplan indienen. Een commissie gevormd door Jeroen van Breugel, Aafke Romeijn (schrijver en muzikant), Katinka van Enkhuizen (programmeur Theater Rotterdam), Rosa Boon (directeur TENT Circustheater Producties) en Wilma Franchimon (collegevoorzitter Codarts) selecteerde zes inzendingen voor een online pitch en koos vervolgens de twee prijswinnaars. Ook vcircuscollectief Sinking Sideways viel in de prijzen.

Stichting Ondernemersbelangen Rotterdam (SOR), opgericht in 1949, steunt projecten die een verschil kunnen maken in Rotterdam en omgeving. Het betreft onder meer sociale en culturele initiatieven met een maatschappelijk belang die het ondernemersklimaat verbeteren.