Het kerkgebouw van de protestantse gemeente te Bolnes

Een kleine, maar vitale en creatieve kerk

RIDDERKERK - “De kerk van Bolnes is klein, maar vitaal en creatief. Dat bleek in Coronatijd in het omzien naar elkaar, acties, een Special, Columns op de radio, Kerkbrieven en gemeentefilms rond een thema. Er werd druk gewerkt in pastorie, kerkgebouw en kerktuin. Voor en achter de schermen lieten mensen zien dat de kerk hen wat waard is. Met dankbaarheid kijken we hierop terug”.

Met deze woorden opent Ria Keijzer – Meeuwse, sinds mei 2019 pastor en opbouwwerker in de ‘ronde’ kerk aan de Pretoriusstraat, het boekje met het activiteitenprogramma 2021-2022.
De kerk oogt inderdaad springlevend. Zo werd het seizoen geopend met een theateravond, een startzondag en een vredeszondag. Tijdens de zomermaanden was het zomerterras geopend. Mensen konden recent terecht voor een Sing Inn en voor een diaconale High Tea. Het programma oogt open en toegankelijk: wie hecht aan verenigingsleven kan terecht, maar ook mensen die zomaar eens willen binnenlopen of gericht naar iets zoeken zijn welkom.

In het winterseizoen zijn bekende en nieuwe initiatieven zo geordend dat mensen uit de kerk en de buurt elke week aan een activiteit in het kerkgebouw kunnen deelnemen. Elke laatste donderdag van de maand is er vanaf10.00 uur een koffiemorgen met gezelschapsspellen. Elke eerste dinsdag van de maand biedt de kerk een open-huis-rond–passie aan. Op dinsdag 2 november is Thea Bouwman te gast. Zij weet veel over iconen en schildert die ook zelf. De koffie staat dan om 9.30 uur klaar.
Nieuw is dat gemeenteleden, die in een bepaalde periode jarig zijn geweest, elkaar ontmoeten in het project “Job&Jet”. Op speelse wijze vieren ze met elkaar hun feestje, samen met andere gasten uit hun omgeving. Samen aan Tafel, de maandelijkse eet- en ontmoetingsgelegenheid in de kerk, maakte een herstart.

Herdenken
In de maand november is in cultuur en kerk herdenken een sleutelwoord. Ria: “Op maandag 1 november is van 16.30 tot 19.30 uur onze kerk open. Iemand die komt kan een kaarsje aansteken, stil zijn of praten met anderen aan de koffietafel. Of genieten van muziekmomenten. Of stil staan bij mooie teksten om mee naar huis te nemen”.
Op 3 november om 19.30 uur leidt Ria een gesprek dat draait om ‘wat dankbaar stemt’. Dat gesprek wordt ingezet met een korte liturgie, gelinkt aan “Dankdag voor gewas en arbeid”.
Op 23 november om 13.30 uur biedt de kerk een Adventsworkshop aan over mogelijkheden om thuis toe te werken naar Kerst. Aanmelding is verplicht. Ook is er in die maand een serie gespreksmomenten om n.a.v. het inhoudsvolle verhaal over Jona in de walvis na te denken. De aftrap wordt gegeven in een themadienst, tevens een doopdienst, op 7 november, om 9.30 uur.

Bent u enthousiast geworden of wilt u meer weten? Bel dan met de secretaris (Wil Wendrich, 0180 - 487 050) of met Ria Keijzer (06 - 50 22 82 50). Bij hen en in het kerkgebouw zijn de nieuwe actviteitenprogramma’s voor het hele seizoen gratis te verkrijgen. U kunt op de hoogte blijven via “Kerk aan de Maas”, het kerkblad dat ook digitaal is te verkrijgen. Of op de geheel vernieuwde website: www.pgbolnes.nl.

Het kerkgebouw van de protestantse gemeente te Bolnes staat aan de Pretoriusstraat 56 en is te herkennen aan de ronde vorm en het ijzeren schip op de top.