Beeld van mogelijk eenrichtingsverkeer op de Verlengde Kerkweg

Ondernemers in centrum tegen eenrichtingsverkeer

RIDDERKERK - De BIZ Winkelhart Ridderkerk reageert verheugd op het nieuws dat het raadsvoorstel Centrumring dit jaar niet meer wordt behandeld. Het betekent dat het besluit over het instellen van eenrichtingsverkeer (voorkeursscenario 2) vooralsnog niet wordt genomen.

De BIZ heeft in het afgelopen jaar al diverse keren aangegeven nogal wat knelpunten te zien bij het instellen van een eenrichtingsverkeer. Een belangrijk bezwaar is het feit dat in het onderzoek niet een variant met tweerichtingsverkeer is onderzocht waarbij ook de veiligheid van alle weggebruikers (fietsers, voetgangers en auto’s) gewaarborgd is. Voor de BIZ is het belangrijk dat de bereikbaarheid optimaal blijft. Daarbij zijn de economische effecten naar de mening van de BIZ onvoldoende meegewogen.

“In het winkelcentrum vinden momenteel grote veranderingen plaats. Nieuwe winkels, waaronder een nieuwe supermarkt, maar ook het verplaatsen van de markt zullen van invloed zijn op de verkeersstromen. Ook kan de uitwerking van het Ontwikkelperspectief in het gebied binnen de centrumring nog effecten hebben” stelt het bestuur.

Handtekeningen

De BIZ stelt zich dan ook op het standpunt dat het stof van deze effecten eerst wat moet neerdalen en er meer onderzoek moet worden gedaan alvorens er een beslissing wordt genomen hoe de centrumring kan worden ingericht. In een onlangs gehouden bijeenkomst van de ondernemers kwam duidelijk naar voren dat men zich ernstig zorgen maakt over de bereikbaarheid en dat er mede door Corona er veel onzekerheid bestaat.

Uit een inmiddels gehouden handtekeningenactie bleek dat 92 van de 103 aangesloten bedrijven het standpunt van het bestuur van de BIZ ondersteunt. Deze handtekeningen worden binnenkort nog aan wethouder Meij overgedragen. “We vinden het dan ook verstandig van wethouder Meij dat hij onze geluiden ter harte neemt en tot uitstel is gekomen. De gesprekken met de gemeente zullen door BIZ op constructieve wijze worden voortgezet” aldus de BIZ.