Marjan van der Giessen: "Een uitvaart is niet in beton gegoten"

Dankbaar voor vertrouwen bij uitvaart

RIDDERKERK - Marjan van der Giessen is nu tien jaar actief als uitvaartondernemer in Ridderkerk en omstreken. Ze vindt het iedere keer weer bijzonder en dankbaar om het vertrouwen van nabestaanden te krijgen: “Ik raak nog regelmatig geëmotioneerd tijdens een uitvaart. Als ik er geen gevoel meer bij heb, dan stop ik ermee”.

Voordat Marjan in de uitvaartwereld terechtkwam, werkte ze als makelaar. Een carrière als uitvaartverzorger had ze nooit overwogen. Dat veranderde na het overlijden van haar moeder in 2008 en ze voor het eerst van dichtbij in aanraking kwam met het vak. “Ik was onder de indruk van de manier waarop de uitvaartverzorger ons begeleidde. Het bleef me zó bij dat het begon te kriebelen om hier zelf iets in te gaan doen” vertelt ze. Ze bereidde zich vier jaar voor op die grote stap en begon voor zichzelf in de uitvaartbranche. “De dienstbaarheid en dankbaarheid maken mijn werk elke dag weer speciaal” heeft ze ervaren. Marjan loopt nog vaak tegen vooroordelen aan die nabestaanden hebben over uitvaarten. Zo wordt vaak gedacht dat een uitvaart in beton gegoten is. “Dat is absoluut niet waar” licht ze toe. “Alles kan, maar niet alles past bij iedereen. Daarnaast denken veel mensen dat ik er zelf niets bij voel. Ik ben ervan overtuigd dat je dit werk juist alleen kan doen als je wel betrokkenheid voelt.”
Marjan heeft geen ambities om heel groot te worden. Betrokken blijven en nooit verzanden in wat ze ‘de automatische piloot’ noemt. Na 10 jaar heeft ze een vaste club om zich heen verzameld met mensen en bedrijven waarmee ze graag samenwerkt en het thuisfront is gewend geraakt aan haar onregelmatige werk. Ze sluit af met “Ik wil graag blijven doen wat ik nu doe”.