Glaucoomweek met gratis oogtesten

Nieuws

RIDDERKERK - Van 9 tot en met 15 maart vindt de Internationale Glaucoom Week plaats. Tijdens deze jaarlijks terugkerende week kan men de ogen kosteloos laten screenen op glaucoom bij een OCR aangesloten optiekbedrijf.

Glaucoom is de naam van een groep oogziekten, die wordt gekenmerkt door een combinatie van een te hoge oogdruk, kenmerkende veranderingen aan de kop van de oogzenuw en gezichtsvelduitval. Glaucoom is meestal chronisch en de schade ervan onomkeerbaar. Blijft glaucoom onbehandeld dan kan deze chronische oogaandoening leiden tot een blijvende vermindering van het gezichtsvermogen of zelfs tot blindheid. Niet iedereen krijgt glaucoom, maar de kans op glaucoom stijgt met het ouder worden (3% van de mensen van 80 jaar). Ook wordt de kans groter naarmate er meer risicofactoren zijn, zoals: hoge oogdruk, erfelijkheid, negroïde afkomst, gebruik van bepaalde medicijnen en hoge bijziendheid. In de beginfase van glaucoom merkt men niets. Toch kunnen er dan wel gevaarlijke situaties optreden in bijvoorbeeld het verkeer. Vandaar dat het vroegtijdig opsporen van glaucoom van groot belang is. Voor iedereen van 45 jaar of ouder bent is het advies om de ogen eens per vijf jaar op glaucoom te laten controleren. Dit kan bij een oogarts of bij één van de optiekbedrijven die aangesloten zijn bij het Optometristen Collectief Rijnmond (OCR). Een Ridderkerks OCR-lid is Jansen & Jansen Oogzorg, gevestigd aan de Koninginneweg 65. Voor meer informatie en afspraken: 0180-431575.