Lijsttrekker Henk Dokter en oud-wethouder Meindert Vroegindeweij horen tevreden de resultaten van Leefbaar Ridderkerk aan.

Tevreden winnaars

Nieuws

“We hoopten dat we de grootste zouden blijven. En dat is gelukt”, reageert lijsttrekker Henk Dokter van Leefbaar Ridderkerk op de verkiezingsuitslag. Zijn partij sleepte woensdagavond zes zetels in de wacht. Dat zijn er vier minder dan Leefbaar vier jaar geleden behaalde. “Met nog twee lokale partijen in de race hadden we op verlies gerekend. Maar we mogen hiermee echt tevreden zijn” vindt Dokter.

Zes zetels is ook het aantal dat voor Leefbaar overbleef na de breuk met partijgenoten die zijn opgegaan in Echt voor Ridderkerk (EVR). De nieuwe partij van Ad Los komt met vijf zetels in de raad. Hij vindt dit een mooie binnenkomst, maar had graag nog wat hoger gescoord: “Het zou mooier zijn geweest al we ook de grootste waren geworden. Nu kunnen we nog niet wat we graag willen, namelijk het verschil maken voor Nieuw Reijerwaard.”

Partij 18PLUS, de derde lokale partij van Ridderkerk, heeft één zetel behaald. Oprichter Henk van Os ziet dat als een mooi begin. “We willen zagen aan de stoelpoten van de gevestigde politiek. En we zijn nu binnen!” aldus de lijsttrekker.

Teleurstellend

Door partijgenoten met gejuich begroet is de zetelwinst van CDA en ChristenUnie. Beide partijen krijgen nu drie zetels. De CU boekte die winst dankzij een lijstverbinding met de SGP. Hiermee werd bij het verdelen van restzetels de Partij van de Arbeid op het tweede plan gezet. De PvdA had meer stemmen dan de CU, maar moet toch genoegen nemen met twee zetels. “Heel teleurstellend dat ons werk hier niet beloond. We zijn afgerekend op de Haagse politiek” aldus lijsttrekker Arianne Ripmeester in haar eerste reactie. De SGP is tevreden over het consolideren van haar vijf zetels. VVD en D66/GroenLinks bleven opnieuw steken op twee zetels. “Maar Ridderkerk schuift wel steeds meer op naar rechts” constateert D66/GL- aanvoerster Farahnaz Fräser.