Foto Jan van Gelder

RVVH naar laatste 16 districtsbeker

Sport

RIDDERKERK – RVVH bekert verder na de 0-2 overwinning op de koploper van de zondag eerste klasse B, Nieuwerkerk. In een bij vlagen druilerig Nieuwerkerk scoorde Jordao Pattinama halverwege deel één de openingstreffer. Vlak voor tijd wist invaller Wilco Oudenaarden de marge op twee te zetten middels de beslissende 0-2.

Door Theo Leenheer

RVVH speelde een degelijke eerste helft. Na een aftastende beginfase namen de Ridderkerkers geleidelijk het heft in handen om de Nieuwerkerkers onder druk te houden. Zo was er na een kwartier een kansje voor Benjamin Martha die in de diepte werd aangespeeld, maar keeper Sander Hoffmann van de thuisploeg was tijdig uit zijn goal om de zaak te klaren. Aan de andere kant schoot Remco Langerveld na een afgeslagen aanval over. Uit de tegenaanval kwam RVVH op 0-1. Verdedigend ging het mis bij Nieuwerkerk doordat RVVH vroeg druk zette, waarna Martha Pattinama ineens vrij kon zetten voor de keeper. Deze had geen moeite de bal in het hoekje te prikken. Kort daarna leek RVVH de wedstrijd in het slot te gooien. Jordey van Dam bezorgde de op rechts vrijstaande Martha de bal die in het centrum de nog vrijer staande Pattinama zag staan. De voorzet was echter net te scherp waardoor deze een prooi werd voor Hoffmann. Na ruim een half uur schoot Jesse Eggers een vrije trap maar net over. De grootste kans voor de thuisploeg kwam acht minuten voor de rust. Mitchell Hendriks stuurde Mimoun el Kadi alleen op Jeroen Kloosterman af, maar de RVVH goalie redde met de voet. Rust derhalve 0-1.

Na de rust behield RVVH de controle over de wedstrijd al werd Nieuwerkerk wel brutaler en kreeg het ook wat meer mogelijkheden. Niettemin was er na tien minuten eerst een mogelijkheid voor Pattinama. Halverwege was het eerst van Dam die niet ver naast schoot, waarna korte tijd later invaller Oudenaarden via rechts de achterlijn haalde, maar zijn teruggelegde bal was verder aan niemand besteed. In de laatste fase gooide Nieuwerkerk alle schroom van zich af en bestookte het de RVVH veste, die met de magere 0-1 soms even wankelde. Eerst schoot de gevaarlijke invaller Yasin Sôyturk een vrije trap op de lat, waarna het even later gevaarlijk leek te worden met een doorschietende cornerbal. Er was dreiging voor de 1-1, maar even zo goed had RVVH de wedstrijd kunnen beslissen. Na een afgeslagen aanval bediende Everton Pires Tavares vanuit de verdediging Pattinama die startend van eigen helft een vrij veld voor zich had richting keeper Hoffmann. Daar waar de meeste Ridderkerkers de 0-2 al telden, zag Pattinama zijn inzet toch gekeerd worden door de keeper. Dat zorgde nog voor een hele open slotfase, waarin beide teams zomaar hadden kunnen scoren. Sôyturk soleerde richting de gelijkmaker maar Kloosterman stak daar een stokje voor. En even later was hij weer de reddende engel toen Langerveld en weer die Sôyturk na een combinatie kansrijk werden. Ook RVVH kreeg kansen en één daarvan werd uiteindelijk benut. In de voorlaatste minuut kwam Oudenaarden op het middenveld in balbezit en toog hij samen met andere invaller Ibrahim el Koubai richting Nieuwerkerk doel. Na een goede combinatie en een prima steekpass van el Koubai schoof Oudenaarden de 0-2 langs Hoffmann. Daarmee was de wedstrijd beslist en eigenlijk ook gespeeld. Na drie minuten blessuretijd floot scheidsrechter Duarte de wedstrijd naar het einde en was RVVH een ronde verder.

In de achtste finales is RVVH nu in een thuiswedstrijd gekoppeld aan de Delftse zondag hoofdklasser DHC. Wanneer deze wedstrijd wordt gespeeld is nog onduidelijk, daarom eerst volgende week de competitie maar weer oppakken met de thuiswedstrijd tegen debutant Spijkenisse. Aanvang 14:30 uur.

Nieuwerkerk – RVVH 0-2 (0-1)
22. Pattinama 0-1
89. Oudenaarden 0-2

Gele kaarten voor Hendriks en el Kadi (Nieuwerkerk) en voor Weber en van Dam (RVVH).

Opstelling RVVH:
Kloosterman, Weber (72. Krezo), Vereecken, Eggers, Rodriques de Pina, van Dam, Kooiman, Agatowski, Pires Tavares, Martha (60. Oudenaarden) en Pattinama (79. El Koubai).