"Voetsporen" gaan door Ridderkerk

RIDDERKERK - De door burgemeester Anny Attema geopende expositie "Voetsporen in de woestijn", die sinds vrijdag 13 mei jl. werd gehouden in de bibliotheek, gaat een tour maken door Ridderkerk. Het mozaïek drieluik, dat door bijna vijftig christenen, moslims en sympathisanten binnen het Abraham-Ibrahim project werd gecreëerd, is vanaf 6 juli voor een periode van ruim een maand te zien in de Irenekerk in Slikkerveer. Daarna verhuist het interreligieuze kunstwerk tot 14 september naar de Levensbron in nRidderkerk. Voor de Levensbron was deze periode belangrijk omdat op zondag 12 september de start wordt gemaakt van het nieuwe kerkelijk jaar, traditiegetrouw een drukbezochte dag. Meteen daarna vervolgt het kunstwerk haar weg naar de Bait Ur Rahman Moskee aan de J.S. Bachstraat in Slikkerveer. Ook daar zal het mozaïek decorstuk zijn binnen feestelijke islamitische omstandigheden. De "voetsporen" trekken vanaf 19 oktober verder naar de Protestantse Gemeente Bolnes aan de Pretorialaan, en daarna op 23 november naar de Sint Joris parochie aan de Hovystraat, waar het tot 11 januari 2017 te bewonderen zal zijn.
Het drieluik heeft in de bibliotheek veel bezoekers getrokken. Bij de onthulling van het kunstwerk was de theaterzaal van de bibliotheek al te klein en ook in de weken erna bleven velen bij het mozaïek stilstaan. De bedoeling van de creatie van het mozaïek was om, na de zinloze golf van geweld sinds de Charlie Hebdo-affaire, in Ridderkerk naar verbinding en overeenkomsten te zoeken tussen de twee grootste religies ter wereld.

TV Ridderkerk zendt t/m vrijdag 8 juli een film uit over het maken en de onthulling van het mozaïek. Dit is ieder uur te zien tussen 15.00 en 23.00 uur.