Kelvin Wilson laat Huis de Woude zien met drie verdiepingen

RIDDERKERK - Het in de veertiende eeuw in Ridderkerk opgetrokken Huis de Woude is hoger geweest dan tot nu toe is aangenomen. Archeologisch illustrator Kelvin Wilson trekt deze conclusie na onderzoek van de opgravingen. Op een door hem getekend informatiepaneel, dat geplaatst is bij de ruïne, is nu te zien hoe het kasteel er uitzag voor het in ±1418 werd neergehaald. De Ridderkerker tekende ook bijzondere gebruiksvoorwerpen die hier gevonden zijn.
Aan de bouw van het kasteel werd in 1370 begonnen in opdracht van ridder Willem van den Woude. Hij wilde op zijn adellijke leengoed een groot huis met een gracht. "Helaas is het nooit afgebouwd. Door overstromingen liep de bouwput vol. Een generatie daarna heeft geprobeerd het werk af te maken, maar ten tijde van de Hoekse en Kabeljauwse twisten zijn de muren omver getrokken. Zo zijn ze ook aangetroffen. Alles was naar buiten toe omgevallen" vertelt Kelvin Wilson.
De onder de grond verdwenen restanten werden in 1968 ontdekt door wijlen ing. Wim van Gent. Hij was al een tijd op zoek naar sporen van verloren kasteel, waarover in oude geschriften te lezen was. Toen een collega klaagde over de vele stenen in zijn volkstuin had de amateurhistoricus beet. "De ruïne is daarna gereconstrueerd. Maar wat er heeft gestaan was veel hoger" weet Wilson: "Als regel bij het opbouwen gold toen dat men niet mocht speculeren als stukken ontbraken. En de tweede verdieping was weg. Waarschijnlijk hebben boeren de stenen gebruikt voor verhardingen."
Bewoning
De archeologisch tekenaar bekeek voor zijn onder zoek alle opgravingsrapporten en sprak met betrokkenen, waaronder bouwhistoricus Thomas van Stralen. Al die informatie leidde tot het beeld van een kasteelhuis van drie verdiepingen met gotische ramen: "Er is ook veel meer gevonden dan in de geschiedenisboekjes staat. Verondersteld is altijd dat het huis geen dak had, maar uit foto's blijkt dat er wel degelijk halfgeglazuurde daktegels zijn gevonden. De aardewerken kolfbal, die in de Oudheidkamer te zien is, was waarschijnlijk voor de dakversiering. Dat is de reden waarom die bal aan de onderkant is afgeplat."
Helemaal afgebouwd is het vermoedelijk nooit, maar er was wel sprake van bewoning. "Er zal een huisbewaker zijn geweest, die er waarschijnlijk met zijn vrouw heeft gewoond. Er is een damesschoen gevonden en een kleine boog. Dat formaat werd alleen door vrouwen gebruikt voor het jagen op bijvoorbeeld konijnen.""

Chique aardewerk
Voor het paneel bij Huis de Woude tekende Kelvin ook wat van het gevonden keukengerei; een vetvanger en wat drinkbekers. "Ik ben in het archeologisch depot in Alpen a/d Rijn gaan kijken en daar staan tientallen dozen die propvol scherven zitten. Er was heel veel aardewerk. Dat waren voor de bouwvakkers van toen ook de bierblikjes. Maar er zijn ook vondsten gedaan die getuigen van welvaart. Er was ook opvallend chique aardewerk, geïmporteerd uit Duitsland."