Afscheid van een persoonlijke school

RIDDERKERK - Deze week neemt Peter Meij na 38 jaar afscheid van het Farelcollege. Hij trad als jonge leraar geschiedenis in 1979 in dienst van de Ridderkerkse school, waaraan hij de afgelopen twee jaar als rector mocht leidinggeven. Daarvoor was hij vele jaren directeur onderwijs.
"Voor mij was het rectoraat op mijn eigen school een mooie bekroning op mijn carrière" zegt de vorige week 65 jaar geworden rector. Peter Meij zag alles van de huidige school letterlijk gebouwd worden. Hij gaf zijn eerste lessen in een noodgebouw aan de Kastanjelaan. "Daar zaten de leerlingen soms met de winterjassen aan in de klas, omdat de verwarming het niet altijd deed. Met warm weer gingen de stoelen naar buiten en kon je lesgeven in de buitenlucht" herinnert hij zich nog levendig. De herinneringen aan het lesgeven en het contact met de leerlingen blijven toch het meest op zijn netvlies staan. "Ik heb als docent geprobeerd een rolmodel te zijn voor mijn leerlingen. Ik wilde ze graag een duwtje in de goede richting geven. Ik gun alle leerlingen iemand die in ze gelooft." Stapsgewijs zag Meij de school met nieuwbouw uitgroeien tot de huidige grootte. "Op het Farel zitten nu 1700 leerlingen. Toch is de onderlinge betrokkenheid nog even sterk als vroeger. Dat zit in het DNA van de school. Doordat elke opleiding zijn eigen gebouw heeft met een eigen docententeam, heerst er een sterk wij-gevoel" onderstreept hij. Peter Meij maakte niet alleen veel nieuwbouw mee. Als directeur onderwijs was hij nauw betrokken bij nieuw onderwijsaanbod. De invoering van tweetalig onderwijs, als een van de eerste in Nederland, is hier een voorbeeld van. Ook andere ontwikkelingen volgden elkaar snel op: het terugbrengen van de 'mavo', de mogelijkheden voor Cambridge- en Anglia-certificaten en de introductie van nieuwe vakken zoals science, internationalisering, wetenschapsoriëntatie en de talenten in het vmbo. Peter Meij is het Farelcollege dankbaar. "Het is de school waar alle vier mijn kinderen met een diploma de school hebben verlaten. Ik heb mij kunnen ontwikkelen en ontplooien tot de persoon die ik nu ben. Daar ben ik de school (leerlingen, medewerkers en ouders) dankbaar voor. Kijkend naar de toekomst hoopt de rector dat het Farelcollege haar sterke positie in Ridderkerk kan vasthouden. "We hebben bewezen dat we een school zijn met persoonlijke aandacht en goede onderwijsresultaten."