Vierde Ridderkerkse Orgeldag

RIDDERKERK - Op zaterdag 9 september is het Nationale Orgeldag. Deze dag wordt voor de vierde keer de Ridderkerkse Orgeldag gehouden. Na het succes van de voorgaande keren in 2008, 2010 en 2016 worden ook nu weer drie Ridderkerkse orgels gepresenteerd met een toegankelijk miniconcert. 's Avonds is er een afsluitend concert in de Ichthuskerk, dat in het teken staat van het 50-jarig jubileum van het Leeflang-orgel.

Het eerste miniconcert wordt om 10.30 uur gehouden op het huisorgel van dhr. Verwijs (Meerkoet 9). Dit orgel is gebouwd door fa. Elbertse en is slechts zeer zelden te beluisteren. Dit concert mag dus met recht 'uniek' genoemd worden! Na een toelichting van dhr. Verwijs speelt Jan Peter Teeuw een programma met werken van o.a. Bach, Wesley en Wammes.

Op het Scheuerman-orgel van de Goede Herderkerk (Seringenstraat 1) wordt om 13 uur het tweede miniconcert gehouden. Organisten zijn dan Niels-Jan van der Hoek en Jan Peter Teeuw. Ze spelen werken van o.a. Widor (delen uit Symphonie I), Brahms en improvisaties.

Het derde miniconcert vindt om 15. 30 uur plaats op het Verduyn-orgel van de Irenekerk (Electropark 17-19). Vaste organist Jan Huizer verzorgt samen met Jan Peter Teeuw dit concert. Ze spelen Hollandse koraalbewerkingen en werken van o.a. Bossi en Ogden.

Om 20 uur vindt het slotconcert van de orgeldag plaats in de Ichthuskerk in Ridderkerk, waar het Leeflang-orgel dit jaar 50 jaar geleden gebouwd werd. De organisten Arjan Kuiper, Erik Droogendijk, Mark de Jong, en Jan Peter Teeuw spelen een gevarieerd programma met werken van o.a. Bonset, Bach en Keijzer. Ook is er diverse keren samenzang.

De drie miniconcerten duren ongeveer een halfuur, het slotconcert ongeveer anderhalf uur. Alle concerten zijn gratis toegankelijk. Wel is er na afloop een collecte voor de onkosten van deze orgeldag. In het programmaboekje zal meer informatie over de bespeelde orgels te vinden zijn. Na afloop zijn er cd's van de organisten verkrijgbaar.

Meer informatie is te vinden op www.janpeterteeuw.nl.

Iedereen van harte welkom.