Lentefeest Nawroz 2018 in theater Het Plein

RIDDERKERK - Op vrijdag 23 maart 2018 wordt het Nawroz 2018, oftewel het Afghaans Nieuwjaarsfeest, in Ridderkerk gevierd met een muzikale en gezellige avond in Theater Het Plein in Ridderkerk. De deuren van theater Het Plein aan het Koningsplein 3 gaan om 19.30 uur open. Wethouder Japenga verricht om 20.00 uur de officiële opening van het festival. Daarna kan iedereen, tot ongeveer 23.00 uur, genieten van muziek, poëzie en lekker eten (tegen betaling) in de Hofzaal. Nawroz, letterlijk vertaald: 'een nieuw begin', is de viering van het nieuwe jaar. Dit feest wordt groots gevierd in landen als Afghanistan, Iran, India en Pakistan. De viering gaat gepaard met allerlei rituelen die dit 'nieuwe jaar- nieuwe begin' symboliseren. Tijdens het festival kan men proeven van 'Haft Mewa', een gebruikelijk gerecht in Afghanistan, en 'Haft Sin', zeven symbolische dingen van Nawroz in Iran. Bashir Asem, een bekend Afghaanse zanger, zal in samenwerking met Monika Vvariazz een concert geven en de rest van de avond is er Indiase muziek en zang van Nathanael van Zuilen en Marianne Svašek te horen. Ze bespelen moderne instrumenten zoals een keyboard, maar ook klassieke Afghaanse instrumenten zoals de tabla en rubab. Marianne Svašek bespeelt de prachtige tanpura en brengt klassiek Indiase zang ten gehore en Nathanael van Zuilen bespeelt de pakhawaj. Ook treden er op de avond dichters op: De Ridderdichters: Ria Herkelman, Toos v.d. Linden, Herman Houweling en Emmy Mulder en de dichters Irene Siekman en Joz Knoop. Zij dragen voor uit eigen werk. Tijdens het programma is er een open jam sessie, voor alle muziekliefhebbers uit Ridderkerk is er plaats op het podium. Neem een instrument mee naar het festival en speel mee.

Kaartverkoop
Het festival is voor alle inwoners van Ridderkerk en het is gratis. Omdat er maar beperkt plaats is bij dit festival is het wel de bedoeling dat er een kaartje wordt aangeschaft via de website. Het geprinte ticket kan meegenomen worden naar het festival. Aanmelden kan via: https://www.tobe.nl/agenda/1480/Nawroz-2018-Lentefeest