Jeanne (Sjaan) Schuitemaker (72)

Waar kennen we jou van?

Samen met Dirk woon ik al 51 jaar in Ridderkerk. Sinds 1980 ben ik vrijwilliger bij v.v. Rijsoord. Dirk al langer, hij is onder andere jeugdvoorzitter geweest. Toen onze zoon zeven jaar was zijn we bij de club terechtgekomen. Ook help ik nu vier jaar mee bij Jeugdland Ridderkerk. Dan zit ik aan de kassa.

Hoeveel tijd stoppen jullie in v.v. Rijsoord?

Heel veel. We zijn er vier ochtenden, vier avonden en op zaterdag. We doen allerlei hand- en spandiensten. Als de kinderen trainen komen ze na afloop altijd even via mij voor drinken en een snoepje. Het afval gaat keurig in de afvalbak. We vinden het enorm gezellig bij de voetbal en er heerst veel saamhorigheid. Het is ook mooi om de kinderen groot te zien worden.

Hoe is jouw gezinssituatie?

Ik ben 52 jaar getrouwd met Dirk. Onze zoon Rick is 51 jaar, dochter Jolanda 49 jaar en dochter Danica is 39 jaar. Dan zijn er vijf kleinkinderen. Ashley van zeventien, Tom van zestien, Lorenzo van dertien, Sherena van tien en Kaylee van acht jaar.

Wat is je mooiste jeugdherinnering?

Ik ben opgegroeid in Amsterdam en heb een mooie jeugd gehad. Er zijn veel herinneringen. Ik paste op bij de buurkinderen, ging graag naar de Albert Cuyp.

Waar word je gelukkig van?
Zolang Dirk bij me is, ben ik gelukkig. Ik zeg altijd maar zo: 'Je mag gaan en staan waar je wil, als je maar thuis komt eten'.

De kleinkinderen maken me ook gelukkig.

Waar ben je verdrietig om geweest?

De verhuizing vanuit Amsterdam. Ik heb zeker twee jaar heimwee gehad.

Wat zijn je hobby's?

Ik help mee bij knutselochtenden op school, ben veel in de weer met mijn tablet (Facebook bijvoorbeeld) en ik ben oppas-oma voor Sherena. Ik rijd op de scooter naar Rijsoord, alleen Dirk wil niet achterop.

Welke toekomstdromen heb je nog?

We hebben alles wel zo'n beetje gezien. We zijn jarenlang door Europa getrokken met de caravan. Nu komen we de laatste jaren op dezelfde plek tussen Winterswijk en Aalten in. Als Dirk zijn herkeuring voor het rijbewijs doorkomt, gaan we volgende zomer weer.

Hoe zouden je vrienden jou omschrijven?

Lief en dat ik altijd voor iedereen klaarsta.

Hoe sta je 's morgens op?

De wekker staat om half zeven. Ik vraag iedere avond aan Dirk of hij de wekker heeft gezet. Als we om half acht bij de voetbal moeten zijn, neem ik het ontbijt mee. Alleen op zondag ontbijten we samen voor de televisie. Dan kijken we het journaal en zetten we Zapp op. Vinden we allebei leuk.

Welke verleiding kan je niet weerstaan?

Snoepen. Ik ben gek op apenkoppen. Of een lekker gebakkie, maar ook een broodje paling.

Wat zijn je angsten?

Ik heb nooit gevlogen en ben ook niet van plan dat te gaan doen. Ik zeg niet nooit, maar van mij hoeft het niet.

Wat vind je stom?

Betaald voetbal. Omdat ik uit Amsterdam kom, denken mensen dat ik voor Ajax ben. Maar ik ben niet voor Ajax, ik ben voor v.v. Rijsoord. Ik ken ze allemaal uit het eerste.
Wat heb je geleerd van je moeder?

Ze zei altijd: 'Kind, je moet altijd blijven lachen'. Mijn moeder had reuma en ik kreeg dat ook. Maar ik blijf lachen en neem desnoods een extra aspirientje. Klagers zijn dragers tenslotte.

Waar kijk je naar op televisie?

Ik houd van Miljoenenjacht en films via Netflix.

Wat zou je aan jezelf willen veranderen?

Als je het aan Dirk vraagt zou hij zeggen dat ik wat vrouwelijker zou kunnen zijn. In de vakantie trek ik af en toe een bloemetjesjurk aan. Hij spoort me aan om nieuwe kleding te kopen.

Wat is je favoriete quote?

Wat is dat? Ik denk dat ik niet echt een quote heb. Ik ben altijd aan het zingen. Ook als ik op de scooter zit. Ik zing liedjes van Johnny Jordaan en Andre Hazes. 'De vlieger' is favoriet en het nummer 'Ik ben mijn beste vriend verloren'.

Ook iemand opgeven voor deze rubriek? Mail naar
astrid@baruitgeverij.nl.