Meeste stemmen voor Forum voor Democratie

RIDDERKERK - In Ridderkerk is ruim een vijfde van de stemmen uitgebracht op Forum voor Democratie. De partij is met 20,9 procent van de stemmen veruit de grootste van Ridderkerk.

Achter Forum voor Democratie was in Ridderkerk de SGP de tweede partij met 12,% procent van de stemmen, wel een verlies van twee procent ten opzichte van vier jaar geleden. De PVV verloor de helft van de stemmen. Hun aandeel is nu 8,3% en dat was 16,5%.
Verlies in Ridderkerk was er ook voor de partijen van de regeringscoalitie, met uitzondering van de ChristenUnie die licht won (+ 0,9%) en uitkwam op een totaal van 8,3%. De VVD bleef steken op 11% (was 12,6), het CDA kwam uit op 7,0% (was 11.6) en D66 werd door de Ridderkerkse kiezer bijna gehalveerd tot 4,2% (was 7,5).
Ridderkerk volgt ook het landelijke beeld met winst voor Groen Links en 50Plus. De groenen stegen naar 4,7% (was 2,2) en de ouderenpartij scoorde 5,9% (was 5,1). Flink ingeleverd werd ook hier door de SP met een terugval naar 4,5% (was 9,2). Licht verlies was er voor de Partij voor de Dieren (van 3,6 naar 3,2%). De Lokale Partijen Zuid-Holland stegen minimaal (0,4 naar 0,6%). Weinig steun was er voor Denk (1,1%), Code Oranje (0,3%), NIDA (0,2%) en Jezus Leeft (0,2%)