Het PleXat bestuur met de afzwaaiende Marieke van Beuzekom en Ilse Quist

Jubilerend PleXat zwaait trouwe krachten uit

RIDDERKERK - Het Christelijk jongerencenrum PleXat in Ridderkerk vierde afgelopen vrijdag het 12½-jarig bestaan. In werkelijkheid was die mijlpaal al eerder. "We bestaan 13 jaar en drie maanden" rekende voorzitter Rutger Quist terug. In die periode waren tientallen vrijwilligers voor de christelijke soos actief.

Van twee trouwe krachten werd afscheid genomen tijdens een gezamenlijk etentje met (oud)bestuursleden. Ze werden namens PleXat toegesproken door Mathijs Remijn. Hij sprak met veel waardering over de inzet van Marieke van Beuzekom en Ilse Quist. Laatstgenoemde zat zeven jaar in het bestuur, zorgde voor een actieve PR en was de motor achter de verbouwing van PleXat. "Als zij en Rutger er niet waren geweest had PleXat niet meer bestaan" aldus Mathijs over haar onmisbare inbreng. Ook na haar verhuizing naar Dordrecht bleef Ilse zich inzetten voor de soos, maar zet nu een stapje terug vanwege haar gezondheid. Ook Marieke heeft een lange staat van dienst voor het christelijk jongerencentrum. Ze was van 2008 tot 2013 in het opbouwteam en was vanaf 2015 bestuurslid. Vele jaren deed ze ook de boodschappen voor PleXat. "Ze liep met een winkelwagentje met kratten bier over straat, terwijl ze zelf niet drinkt. Ze vindt ook dat wij dat hier ook niet zouden moeten doen" sprak Remijn. Naar zijn zeggen kon ze als bestuurslid de wijste zijn. "Waren we allemaal ergens enthousiast over, vond zij dat we er nog een nachtje over moesten slapen. En dan bleek ze gelijk te hebben."
PleXat is wekelijks op vrijdag geopend voor alle jongeren vanaf 15 jaar. "Wij zien als bestuur het nut van PleXat nog steeds in" stelt de voorzitter.