Lex Figee, Piet Plaisier, Jan Jippes en Marieje kijken uit naar 13 mei

Lionsclub laat anders naar afval kijken

RIDDERKERK - Lionsclub IJsselmonde organiseert voor de tweede keer een culinaire avond met een duurzaam karakter. "No more waste" is dit keer het motto van de avond, die de bezoekers een andere kijk op afval wil geven. Rond de presentaties van verrassende sprekers kan er smaakvol genoten worden van minder voedselverspilling. Net als vorig jaar wordt deze avond gepresenteerd in Hofstede de Paradijshoeve in Ridderkerk.

"Verleden jaar draaide het om duurzame voedselinitiatieven in de regio. Nu willen we een paar voorbeelden laten zien van recycling en nieuwe vormen van afvalverwerking" licht Jan Jippes van de Lions toe. Hiervoor uitgenodigd zijn vijf sprekers. Na een inleiding over ontwikkelingen in de afvalverwerking door Albert van Winden (directeur van NV Afvalbeheer BAR) is de beurt aan Pablo van den Bosch van Madaster ("het Kadaster voor materialen"), Matthijs Withagen van Movares ("circulair denken en doen"), Jörgen van Rijn (maatschappelijk ondernemer in o.m. afval) en Jan Huisman, die ons riool ziet als bron van nieuwe gaswinning. "Het zijn korte inleidingen van ongeveer twintig minuten, waarbij we hopen dat het geen eenrichtingsverkeer wordt. We willen echt de discussie op gang brengen en onze omgang met afval anders tussen de oren krijgen" stelt medeorganisator Lex Figee.
Net als vorig jaar serveren Harriëtte Mesland en Piet Plaisier van de Paradijshoeve tussen de betogen duurzame gerechten. "Verleden jaar deden we het met vergeten groenten. Nu komen we met ingrediënten die vaak in de keuken worden weggegooid. Voor onze amuse maken we bijvoorbeeld gebruik van oud brood, we trekken soep van de schillen van asperges en doen iets met doorgedraaide tomaten" licht dochter Marieje Plaisier toe.
Het programma is van 18.30 tot ± 22.30 uur. Deelname kost € 30 per couvert. Er zijn nu bijna zestig inschrijvingen. Er kunnen nog vijftien personen bij. Aanmelden kan via: ijssel
monde@lions.nl.