Amnesty in actie voor Amazonevrouwen

RIDDERKERK - De Amnestygroep van Ridderkerk voert zaterdag 14 september op de rommelmarkt aan de Reijerweg in Slikkerveer actie voor een groep Amazonevrouwen.
Salomé Aranda, Patricia Gualinga, Nema Grefa en Margoth Escobar uit Ecuador zijn alle vier lid van het Amazonevrouwen-collectief. Ze protesteren onder andere tegen de oliewinning in het gebied, die een ernstige bedreiging voor het milieu vormt. Ook voeren ze actie tegen seksueel geweld tegen inheemse vrouwen. In 2018 werden ze aangevallen en met de dood bedreigd. De daders bleven onbekend. En het onderzoek naar de daders schiet niet op. De Amazonevrouwen krijgen ook geen bescherming.
De Amnestygroep vraagt het publiek om een handtekening onder de petitie, waarin de procureur-generaal van Ecuador opgeroepen wordt om  de Amazonevrouwen te beschermen en de daders te berechten. Verder heeft de Amnestygroep mooie tweedehands boeken in de verkoop, om geld in te zamelen voor het werk van Amnesty