Ridderkerk van vroeger in vogelvlucht

RIDDERKERK - In het centrum van Ridderkerk worden aanstaande zaterdag twee panelen over de historie van het dorp onthuld. Net als voor het erfgoedpaneel bij de ruïne van Huis te Woude verzorgde archeologisch illustrator Kelvin Wilson de woorden en het beeld voor de borden, die een plek krijgen bij een ingang van de Kerksingel en de zijkant van de Oudheidkamer. Er wordt met deze borden een beeld gegeven van de vroegere ambachten rond de kerk, alsmede een eeuwenoud dorpsgezicht dat in vogelvlucht het Ridderkerk van rond 1870 laat zien. Bovenstaande foto geeft een deel van het paneel prijs.

De nieuwe panelen zijn gemaakt in opdracht van de gemeente, en zijn een vervolg op het boekje “Werkplaatsen rond de kerk” van Kelvin Wilson, dat vijf jaar geleden ter gelegenheid van de jaarlijkse Monumentendag werd uitgebracht. De tekenaar deed hiervoor veel historisch onderzoek en nodigde met zijn boekje uit tot een wandeling door Ridderkerk’s oude straten. “Er is nu moeilijk aan het boekje te komen, maar ik hoop dat deze panelen ook de ogen zullen openen. Er is veel verdwenen in het oude centrum en toch kun je in sommige panden nog verrassend veel geschiedenis bewonderen. Wie er oog voor heeft kan veel sporen van het oude in het nieuwe Ridderkerk verborgen zien zitten” stelt de illustrator.

Dorpsgezicht
“Op het dorp” is de titel van het grootste paneel (180 x 120 cm) dat naast de Oudheidkamer komt. De tekenaar bedacht er een ‘luchtfoto’ voor van het Ridderkerk dat op het kantelpunt stond van agrarisch dorp naar de nieuwe industrie. “Het dorp zoals het eeuwenlang was en daarna drastisch zou veranderen. Ik heb me gebaseerd op gegevens van het kadaster en oude foto’s van de panden. Die historie is allemaal in zwart-wit. Dit schilderij laat het Ridderkerk van 150 jaar geleden in kleur zien. Met daken van rode pannen of blauw leisteen, hooibergen op het erf en opvallend veel groen. Vooral de laatste heeft me enorm verrast. Ons dorp was vroeger omgeven door eindeloos groen. Ik heb zelfs bomen weg moeten laten omdat je anders de huizen niet meer zou zien” vertelt de maker.

Ambachten
 Het tweede paneel (100 x 80 cm) komt in de kom aan de Sint Jorisstraat -tegenover de ING - en belicht de “Ambachten rond de kerk”. De tekenaar geeft hiermee een beeld van de werkplaatsen die in het Ridderkerk van vroeger een centrale rol hadden. De wagenmaker, klompenmaker, timmerman en smid namen er belangrijke plekken in. Het informatiepaneel geeft een blik op het dorp, toont koetswerk, en geeft enkele van de meer belangrijke ambachtslieden van toen een gezicht. “Het zichtbaar maken van ons erfgoed. Dat is mijn rol als ontwerper. Laten zien hoe de manier waarop vroeger gewoond en gewerkt werd, nog steeds doorspeelt in hoe wij dat nu doen” zegt de Ridderkerk, die vaak voor illustraties wordt benaderd door musea en uitgevers van geschiedenisboeken. Voor de nu lopende tentoonstelling over “Romeinen langs de Rijn” in het Rijksmuseum voor Oudheden maakte Wilson lange wandschilderijen, waarmee getoond wordt wat er met de geëxposeerde materialen werd gedaan.

Op zaterdag 12 september worden de nieuwe panelen ter gelegenheid van Monumentendag 2020 om 11.00 uur onthuld door wethouder Peter Meij.