Zes partijen tegen plannen voor Geerpolder

RIDDERKERK - Met een brief aan Provinciale Staten proberen zes partijen in Ridderkerk grootschalige woningbouw in de Geerpolder te voorkomen. Zij wijzen het gemeentebestuur erop dat de gemeenteraad nog geen enkele uitspraak heeft gedaan over de ontwikkeling van deze polder en de plannen van een ontwikkelaar niet stroken met de door de raad vastgestelde Omgevingsvisie.

De huidige kassen in de Geerpolder kunnen worden ingezet voor de zogenoemde Ruimte voor Ruimte regeling. In ruil voor de sloop van kassen mag op basis van deze regeling een beperkt aantal woningen worden teruggebouwd. Voor het glasareaal van de Geerpolder komt deze regeling neer op maximaal twaalf woningen. Extra woningen zijn mogelijk als de locatie wordt ingezet als ruilgebied van bouwrechten bij sloop van kassen elders.

Het college van Ridderkerk is in overleg met een marktpartij, waarbij ook wordt gesproken om de Geerpolder in te zetten voor compensatie van sanering van kassen in andere gemeenten. Dat deed de gemeente als eerder kleinschalig met de buurgemeenten. In de door zes fractievoorzitters ondertekende brief wordt gesteld dat dit voor de Geerpolder te grootschalig wordt: “Naar mate de tijd verstrijkt neemt ook het aantal woningen waarover gesproken wordt gestaag toe. Van 12 naar 32 naar 50 woningen en volgens onze laatste informatie zou het nu al moeten gaan om 74 woningen” aldus de briefschrijvers.

De fractievoorzitters zijn in de pen geklommen naar aanleiding van het verzoek van het college om een mutatie aan te brengen op de 3 ha kaart t.b.v. woningbouw in de Geerpolder. Deze zienswijze staat voor 3 april op de agenda van de Integrale Commissie van de provincie. In de brief stellen de zes fractieleiders dat de plannen niet stroken met de idee achter de Ruimte voor Ruimte regeling: “Een zo’n groot aantal woningen voor de Geerpolder zou een volledige transformatie betekenen van het huidige landschap en komt er gewoon op neer dat het stedelijk gebied van Rijsoord fors wordt uitgebreid ten koste van een nu nog deels open polderlandschap.”

De brief aan de provincie is ondertekend door de fractievoorzitter van Echt voor Ridderkerk, PvdA, GroenLinks, Leefbaar Ridderkerk, VVD en Burger op 1.