De winnaars van 'IJskoud
De winnaars van 'IJskoud" kregen een ijstaart

Winnaars van winterexpositie IJskoud

RIDDERKERK - Op zondag 27 maart, op de laatste dag van de expositie 120 jaar IJsvereniging Rijsoord en Omstreken, was er in Bezoekerscentrum De IJsvogel nog een prijsuitreiking.

In de maanden november en december van 2021 was er in de IJsvogel een expositie met de naam “IJskoud”. Daarvoor mochten mensen een zelfgemaakt schilderij of een foto in dat thema inleveren. Dat leverde heel veel en hele mooie inzendingen op.
Met punaises of met stickers mochten de bezoekers van het bezoekerscentrum een stem uit brengen. De winnaar werd mevrouw v.d. Pol met een prachtig beschilderde melkbus. De ijskoude foto met de meeste stemmen was een tafereel met de Rijsoordse molen in winterkleed van de heer van Mastrigt.
Eind december kon er door coronabeperkingen helaas geen prijsuitreiking plaatsvinden, maar de expositiecommissie wilde het feit toch niet ongemerkt voorbij laten gaan. Daarom ontvingen de twee winnaars zondagmiddag uit handen van voorzitter Jaap Heester een ijskoud cadeau in de vorm van een ijstaart.

Expositie over vlascultuur
Vanaf zaterdag 9 april is in het bezoekerscentrum een expositie over de Vlascultuur in Rijsoord te bewonderen. De expositiecommissie heeft al veel foto’s verzameld uit de archieven van de families Van Nes en Plaisier maar wil graag ook nog wat materialen exposeren. Daarom hierbij een oproep: “Heeft u gereedschappen die vroeger gebruikt werden bij het zaaien, maaien, oogsten en verwerken van vlas tot linnen én mogen wij die exposeren? Breng ze dan op zaterdag 2 en zondag 3 april naar Bezoekerscentrum De IJsvogel Waalweg 9a in Ridderkerk (naast de molen).” Geopend tussen 10:00 en 17:00 uur.