Vrijwilligers verdeelden afgelopen maandag de Vakantietassen

Negentig kinderen missen Vakantietas

RIDDERKERK - Maandagavond zijn de Vakantietassen verdeeld onder de vrijwilligers die ze gaan bezorgen bij kinderen in gezinnen die het niet zo breed hebben. Het is de vierde keer dat gezamenlijke kerken in Ridderkerk voor zo’n vakantieverrassing zorgen.

“We hebben het drie keer georganiseerd in samenwerking met het voormalige uitgiftepunt van de Voedselbank in Ridderkerk. Dit jaar voor het eerst in samenwerking met stichting Present Ridderkerk” vertelt coördinator Rien Verwijs.
Met door diaconieën van twaalf jaar beschikbaar gestelde gelden zijn dit jaar 55 Vakantietassen gevuld voor kinderen in de leeftijd van 4 t/m 15 jaar. Veel minder dan voorgaande jaren. “We hadden er 150 moeten hebben. We bereiken nu niet de kinderen die we met leuke vakantiespulletjes willen bereiken” aldus Verwijs. Volgens de coördinator hebben maatschappelijke organisaties in Ridderkerk niet geleverd, ondanks herhaalde verzoeken. De plooien van de overdracht van het lokale uitgiftepunt van de Voedselbank zijn ook niet helemaal glad gestreken: “Dat is allemaal hectisch verlopen. Gelukkig zitten we nu in rustig vaarwater. Feit blijft dat nu 90 kinderen de Vakantietas missen. Dat vinden wij heel jammer.”
De organisatie achter de Vakantietassen gaat na de zomervakantie evalueren. Bekeken door de werkgroep wordt dan hoe er voor volgend mogelijk toch een bredere insteek mogelijk is.
De Vakantietassen zijn voor elke leeftijd anders gevuld. Ook zijn er aparte tassen voor jongens en meisjes gemaakt. Voor de oudere jeugd zit er in de tassen een uitnodiging van Scouting Sint Joris. Kinderen die dat willen kunnen in september een gratis dagje bij de Scouting beleven.